FAQ (vanliga frågor)

Hur funkar det med faktura- och delbetalning? 

Det ska vara smidigt och enkelt att handla hos oss. För betalning med både faktura- och delbetalning väljer du Klarna som betalningsalternativ. Du klickar bara i ”faktura” eller ”delbetalning” där du väljer betalalternativ, sedan uppger du ditt personnummer och identifierar dig med Mobilt BankID - sedan är köpet klart. Läs mer om detta under Klarna betalningsvillkor här nedan.

Klarna betalningsvillkor

Vem levererar min beställning?

Leveranser sker i samarbete med våra grossister/leverantörer och fraktbolagen: DHL, UPS,POSTNORD,TNT,GLS eller DPD. Systemet väljer automatiskt ut det billigaste alternativet och på så sett kan vi alltid hålla fri frakt. 

Vilka olika betalsätt finns det?

  1. Kortbetalning
  2. Bank direktbetalning
  3. Faktura 14 dagar ( via Klarna)
  4. Delbetalning ( Klarna)

Var är min order?

I hemsidan och orderbekräftelsen så står leveranstiden på din beställning. Du kan följa upp din order genom att logga in på ditt konto som kund.

Min produkt är transportskadad, vad gör jag?

Dubbelkontrollera alltid eran leverans vid uthämtning. Om själva produkten är skadat på grund av defekt kartong rekommenderar vi dig att anmäla det omgående till vår kundtjänst info@web-giganten.se för att vi skall kunna reklamera skadan måste vi anmäla transportskadan till transportören inom 1-3 dagar, efter denna tid kan vi tyvärr inte kräva från fraktförsäkringen vilket resulterar i att vi ej kan hjälpa dig. Du står för risken vid eventuell retur till oss.

Min produkt är transportskadad, vad gör jag?

Dubbelkontrollera alltid eran leverans vid uthämtning. Om själva produkten är skadat på grund av defekt kartong rekommenderar vi dig att anmäla det omgående till vår kundtjänst info@web-giganten.se för att vi skall kunna reklamera skadan måste vi anmäla transportskadan till transportören inom 1-3 dagar, efter denna tid kan vi tyvärr inte kräva från fraktförsäkringen vilket resulterar i att vi ej kan hjälpa dig. Du står för risken vid eventuell retur till oss.

Hur gör jag ifall jag vill avbryta hela leveransen?

Om du av någon anledning vill annullera en beställning och återkalla avsändningen kan du avbeställa din order genom att mejla oss på info@web-giganten.se. Vi informerar dig dock om att på grund av automatiseringen i orderhanteringen kan en order avbrytas med kort varsel vilket innebär att du kan endast avbryta din order ifall inte leverans har skett vilket brukar vara inom 24-48 timmar. Har ordern skickats till dig har du fortfarande möjlighet att returnera produkten till oss inom 14 dagar ifall produkten inte är använd, vänligen kontakta Kundtjänst och läs mer under ”Ångerrätt”.

Hur ser jag om produkten finns i lager?

På produktsidan kan du alltid se ifall det finns i lager eller inte. Kan du lägga till produkten i kundvagnen så finns det i lager. Vi kan alltid kontakta våra leverantörer / grossister ifall det är slut i lager och återkoppla till er när det finns i lager igen, vänligen mejla info@web-giganten.se.

Ångerrätt 

Din ångerrätt (privatkonsument) gäller under 14 dagar. Ångerrätten börjar löpa den dag du tog emot varan eller en väsentlig del av den. Det innebär att du har rätt att ångra ditt köp och få återbetalning för hela summan inom 14 dagar efter du meddelat om ditt ångerrätt. Före retur eller byte ska du alltid göra en anmälan online hos oss (info@web-giganten.se). Det gör du genom att logga in på ditt konto, eller skapa ett konto genom att använda samma e-post som du använt på din beställning. Returadressen hittar du när du gör returanmälan. Om avtalet gäller en specialtillverkad vara – eller en vara som fått en tydlig personlig prägel, börjar ångerfristen löpa den dag vi lämnat information.

Du har inte ångerrätt om:

Tjänsten påbörjats under ångerfristen med ditt samtycke, priset är beroende av finansmarknadens svängningar, till exempel en aktie, varan på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas, förseglingen brutits på ljud- eller bildupptagningar eller datorprogram. Med försegling avses även teknisk plombering. Hygienprodukter med bruten förpackning avseende kosmetika, underkläder, örhängen, intimprodukter etc.

När du utnyttjat din ångerrätt:

Du är skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Du får inte använda den, men naturligtvis försiktigt undersöka den. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten.

Returer

Returer sker på din egen bekostnad utom om varan är defekt eller om vi har packat fel. Returer ska skickas som brev eller paket, inte mot postförskott. Vid byten betalar vi den nya frakten från oss till dig. Meddela oss via e-post (info@web-giganten.se) om du vill returnera en produkt till oss. Ange alltid ordernummer och anledning till varför du vill returnera varan.

När du utnyttjat din ångerrätt ska du,

  • om det gäller en vara: sända eller lämna tillbaka den till oss
  • om det gäller en tjänst: hålla materialet tillgängligt för oss, om det inte medför besvär för dig.

Garantier och service

Garantin gäller funktionsfel som uppkommer under garantitiden, det täcker alltså som endast eventuella tillverkningsfel som produkten kan ha. Det innebär att det inte gäller fel som uppstår vid eller efter egen förändring av produktens funktion eller utseende. Webgiganten Sverige erbjuder högsta kvalitet och bästa garanti för sina kunder, alla varor har 1 års garanti från och med leveransdatum förutom vissa produkter där garantitiden har angetts i produktbeskrivningen. Garantin gäller inte om fel orsakas av missbruk, manipulering, fel spänning, fel installation eller slitage. När det gäller datorprodukter täcker inte garantin borttagning av virus, programvaruåterställning, hårddiskominstallation efter formatering. Garantin gäller heller inte om någon detalj av garantin eller inköpsbeviset ändras, ersätts eller om identifikationsnumret eller garantiprodukten manipuleras eller repareras utan förhandstillstånd av teknisk service.

Uppladdningsbara batterier har endast 3 månaders garanti. Bläckpatroner, förbrukningsartiklar, datamedia, tonerkassetter, förbrukningsartiklar har endast 60 dagars uppackningsgaranti. Alla garantier gäller i Sverige. Orderbekräftelsen är garantibeviset är som du fick via e-post. Tillverkarna kan ha utökade garantitid, för mer information besök respektive tillverkarens webbplats.

Manualer

Om produkten kräver att ha manual så kommer den att ha det i fysisk eller digital form. Produkterna har manual på engelska eller svenska, om produkten inte skulle ha svensk bruksanvisning, kan du mejla oss på info@web-giganten.se så vi hjälper dig! Du kan läsa mer om dina rättigheter här: Konsumentverket bruksanvisning.